چهارشنبه سوری این سنت زیبا را قدر بدانیم..

حاجی فیروز (1)
۲۸ اسفند ۱۳۹۷
مراسم چهار شنبه سوری 2
۲۸ اسفند ۱۳۹۷

چهارشنبه سوری این سنت زیبا را قدر بدانیم..

آئين هاي چهارشنبه سوري يا شب چهار شنبه آخر سال در 2 قسم است :
مراسم بیرونی چهارشنبه سوری
مشهورترين پيك نوروزي حاجي فيروز است كه درشهرها و روستاها راه مي افتد و دايره مي زند و در شب و روز چهارشنبه سوري ،شعرهاي شادي آور مي خوانند و مژده رسيدن نوروز را مي دهند .

چهارشنبه سوري در ايران باستان ،ياد آور پاكيزگي و محيا شدن براي تحويل سال با افكار و روحيه اي نو بوده است .
در برخي شهرهاي ايران بازارها را در شب چهارشنبه سوري چراغاني مي كنند

 

 

ازجمله چيزهايي كه حتما بايد د رشب چهارشنبه سوري بخرند آئينه است كه مظهر صميميت و يكرنگي است و ديگري كوزه كه جاي آب است ، آب مظهرپاكي است و بعد اسپند براي دفع چشم زخم .

آتش افروزي:
بزرگترين سنت در جشن چهارشنبه سوري است در غروب آفتاب گبه هاي هيزم را روي هم مي گذارند دوره هم جمع مي شوند خورشيد كه فرو رفت توده هاي هيزم به آتش كشيده مي شوند گويي مي خواهند آتش فروزنده را جانشين خورشيد تابنده كنند.

اسپندسوزي:
در بسياري از شهرها و روستاهاي ايران و چه بسا در همه جاي اين سرزمين كه اين آئين را گرامي مي دارند در آتش چهارشنبه سوري اسپند مي ريزند تا چشم بد و آفات و بلاياي زميني و آسماني را از خود دور كرده باشند. دود كردن و بخور دادن ريشه در آئين باستان دارد و از ديرباز اقوام آريايي با دود و بخور رابطه اي معنوي و اسطوره اي داشته اند، آتش و دود و دعا و بخور هماره ديوان و اهريمنان و آفات اهريمني را از زندگي و خانه و كاشانه آريايي مي رمانده است…

بلاگرداني:
در اين جشن با كوزه شكستن واسپند دود كردن انجام مي شود . ايرانيان كه جشن نوروزيشان به هنگام نوكردن همه مظاهر زندگي در مسير نو شدن طبيعت است چهارشنبه سوري را فرصتي مي شمارد تا قضا و بلا را از خود دور كنند با آتش و آب . بوي خاص اسپند ،خاصيت شديد گندزدايي دارد و به همين دليل در بيشتر سنتها ومراسم از آداب اصلي مي باشد و به گاه چهارشنبه سوري بر آتش مي ريزند تا چشم بد را از خود دور سازند .

تخم مرغ شكني:
از بازيهاي مخصوص چهارشنبه سوري است كه ويژه كردستان و نواحي كرد نشين است .
از مراسم دیگر در آذربایجان غربی تخم‌مرغ شکنی است.
تخم‌مرغ‌ها را در پوست پیاز می ‌پختند تا رنگ بگیرد و آن را در بین کودکان به عنوان سوغاتی چهارشنبه توزیع می کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *